LES COMUNITATS D'APRENENTATGE

Dijous 10 de decembre

Avui, a classe, hem tractat el tema de les comunitats d’aprenentatge. És un tema molt interessant, ja que l'havíem parlat també en altres assignatures del grau.
Una possible definició de comunitats d’aprenentatge és que són un projecte de transformació de centres educatius dirigits a la superació del fracàs escolar i l’eliminació de conflictes. Aposta per l’aprenentatge dialògic mitjançant la interacció dels alumnes i l’èxit està en la participació conjunta de les famílies, associacions del barri i el voluntariat.

Ací, veiem als pares interaccionant amb els alumnes
Hem començat la classe amb el visionat d’un vídeo, el qual tractava d’una xiqueta que la seua escola funcionava d’aquesta manera.


La xiqueta contava que a aquesta escola li donanven molta importància a la interacció i al companyerisme, per exemple, a la classe hi havien xiquets immigrants, i els companys de classe els ajudaven  a la comprensió de la nostra llengua.

A més, la realització de debats i tertúlies a classe fan que aquests alumnes immigrants vulguen participar, cosa que fa que aquests aprenguen de manera interactiva i dinàmica.També, en aquesta escola els alumnes llegeixen i debateixen sobre clàssics de la Literatura Universal com el Quixot o Ulises, també comparen els personatges, per exemple, l’astúcia d’Ulises i la valentia del Quixot.

                     
                      El Quixot
Ulises





Gràcies a aquestes tertúlies els xiquets aprenen valors com l’amistat, la valentia etc.. referent als llibres. A més, de vegades, les mares acudeixen a les tertúlies, i segons conten es queden bocabadades amb les coses que els seus fills diuen.

Altre exemple de comunitats d’aprenentatge és quan els pares participen activament en les tasques de l’escola, per exemple, la xiqueta contava que s’havien de pintar els lavabos de l’escola, i tots els pares els pintaren conjuntament amb els alumnes i els professors.

Aquesta idea no sols és pròpia d’Espanya, sinó que, a països com Estats Units s’ha introduït el Programa de Desenvolupament Personal. Però, tornant a Espanya, els pioners en establir aquesta tècnica foren Euskadi i Catalunya, i actualment a la Comunitat Valenciana, L’IES Jordi de Sant Jordi a València i un centre de Cataroja ja incorporen aquesta tècnica.

IES Jordi deSant Jordi, València.
Aquesta tècnica té una quantitat d'aspectes positius:
  • El treball cooperatiu i interactiu que es fomenta molt. 
  • Rebutja les classes magistrals, cosa que fa que es fomente l’atenció dels alumnes i el seu aprenentatge.
  • Dona suport a la integració social dels immigrants. Els immigrants volen participar en la comunitat i aprendre interactivament. Ací, participa la comunitat educativa, és a dir, pares i mares, professors, alumnes, persones amb discapacitat, persones majors, o bé, qualsevol veí de la població.
Finalment, hem acabat la sessió amb el visionat d’un vídeo sobre Freinet que tractava del moviment de renovació pedagògica en el quan han eixit alumnes i professors de magisteri, pedagogia i educació social.



La conclusió final ha sigut que hi ha que lluitar per una escola pública i de qualitat. 

L’escola és un tresor per als honrats


Cristian Sampedro i Andrea Hinarejos Alcoy.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada